Bilden är tagen i ett annat sammanhang och illustrerar ett trygghetslarm.
Bilden är tagen i ett annat sammanhang och illustrerar ett trygghetslarm. Bild: Edith Camilla Svensson

Fortsatt problem med trygghetslarmen: ”Jobbar på en lösning”

Under torsdagen uppstod tekniska problem med Kungsbacka kommuns trygghetslarm. Kommunen satt därefter i krismöte och satte upp en plan för hur man skulle få natten till fredagen att fungera. På fredagsmorgonen var problemet ännu inte åtgärdat.
– Det är något strul med simkorten och Doro jobbar med det, säger Ann-Helen Svensson, verksamhetschef för hemtjänsten.

ANNONS
|

Det var under torsdagen som kommunen informerade via sin hemsida att Doro hade tekniska problem. Doro är den operatör som trygghetslarmen är kopplade till.

För användarna tog det tog väldigt lång tid att komma fram när de tryckte på sitt trygghetslarm. De uppmanades i stället att ringa 112 eller vid mindre akuta situationer sin hemtjänstgrupp.

Gjorde extra tillsyn under natten

Flera chefer inom hemtjänsten satt i krismöte på torsdagen för att komma fram till hur man skulle fredagsnatten utan fungerande trygghetslarm. På fredagsmorgonen pratade Kungsbacka-Posten med kommunen.

– Jag sitter precis med larm- och nattchefen och natten har fungerat bra. Redan vid 21-tiden på torsdagen märkte vi att det löste upp sig igen och att larmen kom fram, säger Ann-Helen Svensson, verksamhetschef för hemtjänsten och fortsätter:

ANNONS

– Flera av våra kunder ringde och sa att de hade larmat och att det hade fungerat bra. Vi återställde också alla larm som stod i väntekö. Sedan fylldes det på lite igen men alla har ändå kommit fram.

Hemtjänsten gjorde dessutom en extra tillsyn under fredagsnatten hos de kunder som man kände en viss oro för.

Inga allvarliga händelser

Under natten var det ingen som ringde i akut behov av hjälp, berättar Ann-Helen Svensson. Det uppstod alltså inga allvarliga situationer.

– Det får man vara jättetacksam för och många har varit otroligt tacksamma för att vi ringde och upplyste om problemet på torsdagen. Många var väldigt nöjda med att de fick ett telefonnummer som en säkerhet, säger hon.

Fortsatta problem med trygghetslarmen

Under fredagsmorgonen var inte det tekniska strulet 100 procent löst.

– Det är något strul med simkorten och Doro sitter och jobbar med det, säger Ann-Helen Svensson.

Senare samma dag hade kommunen plockat ner sin information om larmen från hemsidan. Och Doro uppger att problemet nästan är löst.

– Det är två stycken larm som ligger nere nu. Förhoppningsvis är de löst alldeles strax. Men att lova något – det vill jag inte. Vi felsöker kontinuerligt och dessutom har vi koll på vilka larm som inte fungerar, Martin Puumalainen, Doro cares Sverigechef.

ANNONS

Felet beror på att en koppling mellan mobilnätet och simkortet tillfälligt har hoppat ur.

ANNONS