Anders Eriksson (C) vill att kommunen ska ha makten att anlägga cykelbanor bredvid statens vägar.
Anders Eriksson (C) vill att kommunen ska ha makten att anlägga cykelbanor bredvid statens vägar. Bild: Mia Sandblom

Centern vill bestämma över cykelbanorna

Anders Eriksson, ordförande i Centerpartiet Kungsbacka, har tröttnat på att vänta. En motion har lämnats in om att låta kommunen själv bestämma när cykelvägar ska byggas.
– Det är helt orimligt att Trafikverket ska vara en bromskloss, säger han.

ANNONS
|

LÄS MER:Kraschade med cykeln – "Underhållet har varit under all kritik"

Anders Eriksson har tillsammans med Angeline Eriksson, ordförande i Centerns ungdomsförbund Halland, skrivit under motionen som behandlades på distriktsstämman i helgen. I nuläget bestämmer Trafikverket när det är dags att bygga gång- och cykelbanor längs de statliga vägarna. Centerpartiet anser att kommunerna själva ska få bygga gång- och cykelbanor bredvid dessa vägar, så länge Trafikverkets krav och riktlinjer följs.

– Jag behövde inte ens argumentera för saken, motionen gick igenom direkt, säger Anders Eriksson.

I höst ska den tas upp på partiets riksstämma. Anders Erikssons frustration väcktes i väntan på en fungerande cykelväg längs med Ölmanäs Ringväg i Åsa, där många barn tvingas gå på smala vägrenar för att komma till skolan. Men han pekar på en annan sträcka där cykelväg också saknas, på Varbergsvägen mellan Hanhals och Torkelstorp. Söderut, mellan Torkelstorp och Fjärås finns en cykelväg, och norrut, mellan Hanhals och Kungsbacka också. Men däremellan saknas säkra alternativ.

ANNONS

– Det är många bilar på den här vägen. Det ska bli en cykelbana här, troligen inom något år, men det är onödigt att vi behöver vara beroende av Trafikverket. Det måste bli enklare, säger Anders Eriksson.

Inne i centrala Kungsbacka äger kommunen själv många vägar, men i ytterområdena är det främst staten som står som ägare. Ett vanligt förfarande vid anläggande av sidobanor till dessa vägar är att Trafikverket projekterar, och delar på kostnaden med kommunen.

– Visst, det är ju bra att dela på kostnaden. Man räknar att en kilometers cykelbana kostar drygt sju miljoner kronor. Men det är frustrerande att behöva vänta på att de ska ha tid att projektera. Vi har den kompetensen själva inom kommunen, säger Anders Eriksson.

Det är frustrerande att behöva vänta på att de ska ha tid att projektera. Vi har den kompetensen själva inom kommunen.

Han säger att eftersom bara en fjärdedel av kommunens invånare bor i staden så är det många som är beroende av de statliga vägarna och att det finns cykelbanor runtomkring.

– Vi vill ju knyta samman orterna. Cykling är ett hälsosamt och miljömässigt alternativ till bilen. Alla kan inte köra elbil, säger Anders Eriksson.

LÄS MER:Fler cykelbanor behövs i Kungsbacka och Fjärås

LÄS MER:Visa hänsyn på cykelbanan

Trafikverkets planerade gång- och cykelvägar just nu:

Väg 956 Östra Särövägen, mellan Kyrkoby Dalavägen och Säröleden. 2,4 kilomenter lång. Byggstart hösten 2021.

Väg 934 Vallbyvägen, mellan Varbergsvägen och det nya bostadsområdet i Må, i Fjärås. 2,2 kilometer lång. Preliminär byggstart hösten 2021/våren 2022.

Väg 939 Varbergsvägen. Mellan Torkelstorpsvägen och Hanhals kyrkväg. 3,5 kilometer lång. Preliminär byggstart våren 2022.

ANNONS