Stadsmissionens Marie Sandberg och Gustav Östlund har i snart en vecka stått bakom disken på nya pop up-butiken i Kungsmässan. Resultatet? "Över förväntan, intresset har varit väldigt stort", säger de.
Stadsmissionens Marie Sandberg och Gustav Östlund har i snart en vecka stått bakom disken på nya pop up-butiken i Kungsmässan. Resultatet? "Över förväntan, intresset har varit väldigt stort", säger de. Bild: Mats H Ljungqvist

Second hand i finrummet – Stadsmissionen tar plats på Kungsmässan

Stadsmissionen har öppnat en pop up-butik för second hand i Kungsmässan. Etableringen ska stå öppen ett halvår men redan förs samtal om ytterligare verksamhet i Kungsbacka.
– Vi har kommit för att stanna, säger Linus Bergström, verksamhetschef på Göteborgs Stadsmission.

ANNONS
|

Kungsbacka har i flera år varit ett välkänt besöksmål för second hand-jägare. Med flera stora aktörer på plats har många valt att lägga ett par helgtimmar på att jaga fynd hos Erikshjälpen eller Röda Korset.

Nu sällar sig ytterligare en second hand-aktör till buketten. Sedan en vecka tillbaka har Stadsmissionen öppnat på Kungsmässan. Butiken är en så kallad pop up-store, med begränsat kontrakt och kommer att finnas kvar i fem månader. Förutom den vanliga second hand-försäljningen går det alldeles utmärkt att gå dit om man vill skänka kläder eller annat som kan gå in i verksamheten.

Linus Bergström verksamhetschef på Göteborgs Stadsmission, berättar att gensvaret från Kungsbackaborna har varit översvallande.

ANNONS

– Vi har fått jättebra respons. Vi hade en bra öppningshelg och därefter har det tuggat på på ett väldigt övertygande sätt, säger han.

Nytt är att kläderna i butiken säljs på kilopris.

– Priset blir antagligen lite lägre än om vi prissatt själva, men det blir enklare för kunderna. De behöver inte vrida och vända på varje enskilt plagg.

För Stadsmissionen är det första gången de syns i Kungsbacka, men de har sedan länge verksamhet i andra kranskommuner. Både Alingsås, Kungälv och Marks kommun har avknoppningar igång från Göteborgsbasen.

– Butiken i Kungsmässan har ett avtal på fem månader, men vi får se vart det leder. Det är viktigt att säga redan nu att vi har kommit till Kungsbacka för att stanna. Vår målsättning är att inte vara en dagslända, vi för redan diskussioner med kommunen om hur vi skulle kunna vara en aktör i andra sammanhang, säger Linus Bergström och berättar att stadsmissionen också jobbar med annat socialt arbete.

– Vi jobbar med arbetsträning, vi driver boenden och vi vill gärna att man ser oss som en aktör som är verksam i hela Västsverige, förklarar Linus Bergström.

Det som säljs på Kungsmässans pop up-butik kommer från alla de tre sorteringsstationer som Stadsmissionen driver i Göteborgsområdet. På en av dem får ungdomar i ett särskilt projekt jobba med att välja ut det som ska till Kungsmässan. Tanken är att de sedan ska få en återkoppling av vad som är lätt att sälja just här.

ANNONS

– Det enda slutsatser vi dragit så här långt är att Kungsbackaborna gillar prylar. Vi sålde ovanligt mycket saker under första helgen, det var något som verkade vara efterfrågat, säger Linus Bergström.

Mats H Ljungqvist

mats.h.ljungqvist@kungsbackaposten.se

Läs mer: Kvarnskafferiet har gått från café till saluhall

Läs mer: Kungsbacka kan få pris för finaste – och fulaste byggnad

ANNONS