Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det behövs en lokal trafikpolitik som ser till att ledberoendet bryts så att alla gator skall kunna ses som genvägar. Att gå från bläckfisk till spindelnät kräver mod, skriver Emanuel Alfredsson i en insändare. Bild: Per Anger
Det behövs en lokal trafikpolitik som ser till att ledberoendet bryts så att alla gator skall kunna ses som genvägar. Att gå från bläckfisk till spindelnät kräver mod, skriver Emanuel Alfredsson i en insändare. Bild: Per Anger

Vi behöver en lokal trafikpolitik som kan bryta ledberoendet

Det behövs en lokal trafikpolitik som ser till att ledberoendet bryts så att alla gator skall kunna ses som genvägar. Att gå från bläckfisk till spindelnät kräver mod, skriver Emanuel Alfredsson.

Efter Cecilia Brocks text, som kom som en blixt från klar himmel, behövs det en lokal trafikpolitik som ser till att ledberoendet bryts så att alla gator skall kunna ses som genvägar. Att gå från bläckfisk till spindelnät kräver mod. Som kollektivtrafikberoende vill jag se ett konsekvent tänk till hur bussarna överhuvudtaget skall kunna passera genom stan.

Som jag påpekade i mitt tidigare inlägg i Kungsbacka-Posten (Åsikt, 2021-05-03), så går redan kollektivtrafiken långsamt stan och kommer bli långsammare om det nuvarande förslaget till Kv. Ejdern vinner laga kraft.

LÄS MER: M-utspel om trafiken: ”Vi satsar på vägarna i stadskärnan”

I öster och norr har vi god kollektivtrafikförsörjning som går snabbt. I söder och väster är det inte lika självklart. Hantverksgatan är idag ett självklart stråk som mest ses som en eftertanke från kommunalt håll. Inte konstigt, då det inte finns en regelrätt gata som kopplar ihop Smörhålevägen och Britta-Lenas Gata. Buss 3 skulle då med den ha Hantverksgatan som primär och regelbunden rutt till Britta-Lenas utan passage genom Varbergsvägen. Ett plus då om det kan bli en hållplats på Inlagsleden där mittemellan för både sportcenterbesökare och gymnasieelever.

I väster är Tingberget näst intill helt bilberoende. Här skulle man kunna koppla ihop Lundegrens Gata med den bakgata till Stormgatan som ännu inte har ett namn. Det stråket kan bli viktigt för att få Tingberget bussförsörjt.

I övrigt är ju ån är ju ett känt hinder för passage och här har vi att göra. Från norr till söder behöver Bergsgatan kompletteras med en bilbro till Varlagård. Fabriksgatan likaså för att göra Borgmästaregatan mindre skör som lastgata. Svangatan-Nygatan är på gång, men behöver vara till för alla fordon.

Till sist har vi en lite udda bil/GC-koppling, nämligen Teatergatan-Yggdrasilsvägen. Borde ha redan varit med i planeringen av hela Söderstaden. Den kopplingen hade gjort under för Kolla, då ändrondellen numera saknar existensberättigande sedan bussgatan från Sjöallén blev till. Jag hoppas dessa förslag berikar diskussionerna.

Emanuel Alfredsson

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.