Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Stefan Samuelsson.
Bild: Stefan Samuelsson.

Västtrafiks argument faller platt till marken

Kollektivtrafikens viktigaste faktor är restidskvoten, det vill säga tiden att åka tåg jämfört med bilen, skriver Mats Lövgren, nätverket Stoppa Västlänken Nu.

Svar till Ellen Pileblad, Västtrafik.

Det är med Västtrafik pendlarna får åka så det är uppskattat att de försöker förklara Västlänkens nytta. Dock faller argumenten platt till marken.

Kollektivtrafikens viktigaste faktor är restidskvoten, det vill säga tiden att åka tåg jämfört med bilen. Ju längre tid, desto fler väljer bilen. Västtrafik får därför inte lättvindigt vifta bort att restiden ökar med upp till 10 minuter av att köra tågen via Västlänken. Det är en restidsökning på 50 procent. Varje sträcka, varje dag. Vilken fördel kan väga upp mot det?

En fördel Västtrafik lyfter fram är Hagastationen. Utredningsmaterialet säger att av det okända antal resenärer som ska gå av här kommer 60 procent att byta till buss eller spårvagn. Jag har ställt frågan till Västtrafik vilka målpunkter dessa bytesresenärer har – helt enkelt vart de ska? Frågan är obesvarad. För det finns nämligen inga resvaneundersökningar som visar på en sådan efterfråga. Utan pendlarnas mål med tåget förblir som idag, till Centralen. Korsvägenstationen spelar för Kungsbacka ingen större roll, de har ju Lisebergs station. Observera dessutom att med Västlänken kommer bussarna inte att stanna på Korsvägen utan…japp, vid Lisebergs station. Omvända världen, någon?

Västtrafik har rätt att de inte vet hur eventuella genomgående linjer kommer se ut. De skriver själva i en ny rapport om just genomgående linjer att det i praktiken inte går skapa tidtabeller för tåg ifrån norr med tåg i söder: ”Med nuvarande regelverk för tidtabellsbeläggning på svenska järnvägsnätet så finns det inte mycket stöd för en sådan samordning”. Lägg därtill att Västtrafiks statistik över resandemönster inte finner en efterfrågan på att resa genom Göteborg.

Så jo, Västtrafik, Kungsbackaborna är med Västlänken de största förlorarna.

Mats Lövgren

Samordnare, nätverket Stoppa Västlänken Nu

Läs mer: Västlänken genererar flera fördelar