Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Arkivfoto
Bild: Arkivfoto

Västlänken genererar flera fördelar

Det stämmer att det blir några minuters längre restid mellan Kungsbacka och Göteborg, men Västlänken genererar även flera fördelar, skriver Ellen Pileblad, Västtrafik.

Svar till Kungsbacka en förlorare med Västlänken, av Mats Lövgren

Tack för dina synpunkter gällande Västlänkens påverkan på tågtrafiken mellan Kungsbacka och Göteborg. Vi håller dock inte med dig om att Kungsbackaborna kommer att bli förlorare när Västlänken tas i bruk.

Det stämmer att det blir några minuters längre restid mellan Kungsbacka och Göteborg, men Västlänken genererar även flera fördelar. Inte minst innebär Västlänken att våra resenärer kommer att kunna resa direkt till de nya stationerna vid Haga och Korsvägen utan att göra ett byte till stadstrafiken vid centralstationen. För de Kungsbackabor som idag pendlar till Göteborg men ska till andra ställen i staden än just runt centralstationen kan förändringen därför innebära färre byten och en minskad restid.

Tack vare Västlänken kommer vi kunna binda samman linjer genom Göteborg, det innebär att en resa mellan exempelvis Mölndal och Trollhättan går att göra utan att behöva göra ett byte i Göteborg. Exakt hur tågen kommer att köra är ännu inte beslutat och kommer att planeras i samarbete med andra järnvägsföretag och Trafikverket. Öresundstågen kommer dock inte gå genom tunneln utan de ska även i framtiden gå direkt till Göteborg Central precis som idag.

Tågresorna blir också generellt sett mindre sårbara för förseningar och andra störningar, eftersom tågen kan passera förbi varandra i tunneln.

Med Västlänken finns det dessutom gott om utrymme att öka trafiken på spåren om antalet resenärer ökar och banorna kring Göteborg byggs ut i framtiden. Det innebär att resmöjligheterna för våra tågresenärer har möjlighet att utvecklas på ett mycket bra sätt.

Ellen Pileblad, Västtrafik