Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Biltrafiken behöver Borgmästarebron

Om Borgmästarebron stängs för bilar försvinner en viktig matarled i trafikflödet, skriver Kungsbackabornas David Gunvik, i en replik till Kungsbackas Framtidsparti.

Efter att ha läst Kungsbacka Framtidspartis insändare så blir jag lite fundersam. Har någon av KFP:s medlemmar verkligen varit ute i trafiken och sett hur det ser ut när belastningen är som värst i Kungsbacka?

För om vi börjar med den livsfarliga korsningen vid stationen, som borde ha gjorts om för längesen, så har ju den knappast blivit bättre nu när hälften av all trafik måste passera den vägen då Borgmästargatan är stängd. Tittar man idag så är det ju köer bort förbi Signeskulle när det är högt tryck på trafiken vilket såklart inte är bra för miljön.

Och om vi sedan tar korsningen vid Tölö tvärled och Göteborgsvägen så har man i och för sig bättre sikt där än vid stationen men istället så kommer bilarna i sådan hastighet och sådan jämn ström så att det går knappt och komma ut från Tölö Tvärled, i alla fall inte när det högt tryck på trafik.

Borta på Arendalsleden har vi väl den vägen som fungerar bäst utav dom tre aktiva kopplingspunkterna nu efter ombyggnad.

Nä, vad Kungsbacka verkligen behöver är att få tillbaka sin fjärde kopplingspunkt mellan Varlavägen och Göteborgsvägen det vill säga Borgmästargatan. Så vi har två centrala kopplingspunkter.

LÄS MER: Begränsa trafiken på nya bron

Sedan att nämna barnkonventionen i detta fall känns för mig jättekonstigt då det faktiskt är precis som KFP säger ”Principen omfattar alla samhällsområden där barn kan vara berörda – och därmed alla beslut, handlingar, förslag, tjänster, förfarande och andra åtgärder som rör barn.”

Dom pratar om att Borgmästargatan är farlig för barnen men dom nämner inte Kungsbackaån som ligger lika nära. Borgmästargatan byggdes ca 1955.

LÄS MER: Replik till Kungsbackas Framtidsparti: S tar visst ansvar för miljön

Ån omnämndes för första gången i skrift 1366 så man kan lätt utgå ifrån att båda dessa saker fanns redan när lekplatsen planerades. Så det mest logiska hade väl därför varit att lekplatsen byggts någon annanstans istället för nu spela Barnkonventionskortet gentemot en väg som funnits i över ett halvt sekel.

Miljömässigt så ser jag dock inte hur långa köer runt om kan ge bättre miljö vid lekplatsen.

David Gunvik Kungsbackaborna