Bild: Stig Hedström.
Bild: Stig Hedström. Bild: Stig Hedstrom

Är inte lärarnas arbetsmiljö något att diskutera?

Lärarna i svensk skola har under snart ett år upplevt att vi arbetar i ett parallellt universum, skriver Mats Eriksson och Frida Hagelin, Lärarnas Riksförbund.

ANNONS

Lärarna i svensk skola har under snart ett år upplevt att vi arbetar i ett parallellt universum. Andra regler än i övriga arbetslivet gäller för möjlighet till arbete på distans, avstånd till kollegor i arbetsrummet eller till eleverna, såväl i klassrummen som i gemensamma utrymmen. Lärare drabbas på olika sätt av pandemin och detta borde satt skolans arbetsmiljö och lärarnas arbetsbelastning i blickfånget.

Det är uppenbart att när pandemin avklingar och skolan återgår till en mer normal situation så kommer behovet av kraftfulla åtgärder för att åstadkomma en dräglig arbetssituation för lärarna att återstå.

Men för stunden är det förstås självklart att arbetsgivaren ska tillhandahålla skyddsutrustning, och självklart munskydd, till all personal som önskar sådan. Varför ska lärare behöva riskera ohälsa med undervisning i stora klasser och i möten i öppna skolor? Också på landets största arbetsplats bör mantrat om att jobba hemma i möjligaste mån gälla.

ANNONS

Fyra krav som varje arbetsgivare bör uppfylla:

● Ingen lärare ska behöva undervisa stora klasser i trånga klassrum, utan möjligheter att dela upp klasser.

● Lärare ska kunna ägna sitt arbete åt eleverna och undervisningen. Andra arbetsuppgifter som inte berör undervisningen tas bort.

● Lärare ska kunna välja att arbeta på distans och delta på möten digitalt, utöver den närvaro som är nödvändig för lektioner.

● Arbetsgivaren ska tillhandahålla skyddsutrustning till all personal och alla elever som önskar sådan.

Mats Eriksson, föreningsombud och Frida Hagelin huvudskyddsombud

Lärarnas Riksförbund i Kungsbacka

ANNONS